Kdy se vyplatí elektroskútr
Elektroskútr je moderním dopravním prostředkem, který stále častěji vídáme i na tuzemských silnicích. Kdy se vám jeho pořízení vyplatí a proč?
více v článku...
Když jezdíte po městě
Elektroskútr má své opodstatnění především při ježdění po městě. Jednostopé vozidlo připomíná klasickou motorku. Ve srovnání s běžným benzínovým skútrem je však ten elektrický subtilnější, neboť elektromotor je ve srovnání s motorem benzínovým lehčí.
Jeho lehká konstrukce i maximální rychlost 45 km/h je přímo předurčena do hustého městského provozu. Se skútrem se velmi snadno manipuluje. Pohodlně s ním rovněž zaparkujete. Ve městě většinou zdarma, při parkování doma oceníte možnost ukrýt ho prakticky kamkoli včetně společných prostor bytového domu.
Můžete s ním navíc i do centra města nebo do míst, která se běžně snaží dopravu spíše potlačovat. Provoz elektrického skútru je totiž v první řadě ekologický. Skútry neprodukují zápach, škodlivé emise a nejsou hlučné.
Když chcete jezdit na výlety
Vzhledem k dojezdu jsou elektrické skútry vhodné i na delší trasy. Ten se může pohybovat kolem 60 až 100 km.
S ohledem na terén si ale vyberte stroj s vyšším výkonem motoru. Základní modely disponují výkonem 250 W až 500 W. Pro běžné využití potřebujete kolem 1 500 W. Ty nejvýkonnější stroje mohou nabídnout až 5 000 W.
Náročnější terén bude dále vyžadovat nejen vyšší výkon, ale i silnější baterii. Klasické olověné baterie jsou levné a netrpí poruchovostí. Vyžadují však nabíjení po každé jízdě a jsou těžké. Popsané neduhy olověných baterií snadno řeší lithium-iontové baterie. Ty jsou většinou řešeny jako vyjímatelné. Jsou lehké a dobíjet se pravidelně nemusejí.
Na výlety se dokonce ani nemusíte vydávat sami. Elektroskútr bez problémů uveze jednak vás a vaše zavazadla. Některé modely však nejsou pouze jednomístné a počítají i se spolujezdcem. Konstrukce je totiž lehká, ale zároveň dostatečně pevná. Maximální nosnost se pohybuje okolo 150 až 180 kg.
Když nemáte řidičský průkaz
Většina elektrických skútrů vyžaduje vlastnictví řidičského průkazu, konkrétně pro skupinu AM nebo A1. Případně jste oprávněni řídit i s řidičským průkazem pro skupinu B, ve které je již automaticky zahrnuta skupina A1.
Existuje však i speciální kategorie v podobě tzv. elektroskútru bez řidičáku. Pro jeho řízení skutečně žádné oprávnění nepotřebujete. Musí však splnit konkrétní přesně vymezené parametry.
Mělo by se tedy jednat o modely, které disponují maximálním výkonem 250 W, respektive 1000 W. Zde je potřeba rozlišit výkon trvalý a nejvyšší možný chvilkový výkon při maximální zátěži. Dále je omezena rychlost skútru, a to na 25 km/h. Navíc musí být opatřen přídavnými cyklopedály.
Z pohledu legislativy lze takové vozidlo považovat za kolo. Nepotřebuje tedy nejen řidičský průkaz, ale skútr nemusí mít ani vlastní technický průkaz. Vozidlo nebude mít registrační značku a neplatíte povinné ručení. S tímto dopravním prostředkem nemusíte ani na technickou kontrolu.