Dojíždět zimní pneumatiky v létě znamená velké riziko

Zimní sezóna skončila a je tak čas přezout opět na letní pneumatiky. Napadlo vás tuto záležitost pro letošek vynechat a dojet svou sadu zimních pneumatik? Však už jsou sjeté natolik, že je nebudete moct opět nazout, tak proč je zbytečně vyhazovat, že? Zadržte a přečtěte si důvody, proč to opravdu není moc dobrý nápad.

pneumatiky

více v článku...

Smí se jezdit v létě na zimních pneumatikách?

Právní předpisy hovoří o nutnosti přezutí na zimní pneumatiky v určitých místech nebo při zhoršených klimatických podmínkách. U letních pneu takové předpisy neexistují, takže z hlediska legislativy to jistě možné je. Zimní gumy musí mít vzorek hluboký alespoň 4 mm, u těch letních stačí 1,6 mm, takže i se sjetými zimními koly se do tohoto limitu jistě bez potíží vejdete. Ovšem riskujete při tom svou bezpečnost.

Tip redakce:  Vázací řetězy- funkce a použití

Jaké jsou rozdíly mezi letními a zimními pneumatikami?

Hlavní odlišnosti jsou dvě – složení pryžové směsi a konstrukce běhounu. Oba faktory jsou přitom pro správnou funkčnost pneumatiky klíčové.Zimní pneu jsou vyráběny z měkčí směsi, která má optimální vlastnosti v rozmezí teplot +7 až -15°C, což odpovídá klasické středoevropské zimě. Oproti tomu letní pneumatiky propůjčují automobilu ideální pracovní podmínky v rozmezí teplot +15 až +45°C. Pokud se výrazně překročí toto dané rozpětí, pneumatiky nemohou zcela spolehlivě plnit svou funkci a také se velmi mění jejich vlastnosti.

U běhounů hraje roli design dezénu, který je daný tím, co musí pneumatika zvládnout. V zimě je to jízda na suché a mokré vozovce, sněhu i ledu. Proto bývá u zimních pneu rozdělen běhoun na více samostatných bloků, které protkává hustá síť lamel, jež umožňují silný záběr na sněhu. Je tu ale málo obvodových drážek, které umožňují rychlý odvod vody. Ty jsou nezbytné u letních pneu, které musí být bezpečné na suché i mokré vozovce a to i při vyšších rychlostech.

Tip redakce:  Servis a opravy vysokozdvižných vozíků

Jaké nebezpečí hrozí v létě na zimních pneumatikách?

Těchto rizik je více a všechna jsou v krizových situacích velmi vážná. S jiným designem zimních pneumatik souvisí riziko aquaplanningu, jelikož nedochází k dostatečnému odvádění vody. Přilnavost na mokré vozovce v zatáčkách je vůbec nižší. Auto ale může klouzat i na suché vozovce. Stačí kombinace horkého povrchu vozovky a vyšší rychlosti a máte zaděláno na problém při brzdění i průjezdu zatáčkou. Ostatně brzdná dráha je oproti letní pneumatice výrazně delší, až o desítky procent. Dalším důvodem, proč raději volit vhodné letní pneumatiky, je spotřeba paliva. Kvůli zvýšenému valivému odporu u zimních kol používaných v létě stoupá spotřeba automobilu až o několik desetin litru na 100 km, což se ve výsledku za celé léto může pěkně prodražit. A v neposlední řadě je třeba zmínit i zhoršení komfortu jízdy především z důvody vyšší hlučnosti.

Tip redakce:  Konečně: Škoda představila zákazníkům zbrusu nový kabriolet na bázi Škody Karoq!

Pokud nechcete být celé léto neustále ve střehu a obávat se každé změny počasí nebo trochu vyšší rychlosti, určitě zapomeňte na dojíždění zimních pneumatik. Nevyplatí se to a navíc riskujete své zdraví.

Nejste přihlášen. Přihlásit se

Aktuality z domova

Aktuality z domova partner rubriky Zprávy

Aktuální Zprávy

Čerstvé zprávy a události z domova i ze světa. Aktuality ze světa sportu a financí. Novinky v oblasti módy a bydlení. Zprávy aktuálně.

Profi články

Profi články je portál na vydávání Tiskových zpráv. Profi články je zpravodajsky portál společnosti Press Media. info@press-media.cz, profi-clanky.cz

Aktuality Facebook Like Box

Finmag

Finanční zpravodajství. Business News.

NAVRCHOLU.cz

Foto galerie

Přihlásit se | Design DonV optimalizace PageRank.cz