Pád Trojské lávky: ředitel dohlížející společnosti na stav mostu, čelí kritice
Ředitel společnosti Pontex, jenž měla na starosti dohled na stav mostu, během tiskové konference odmítl nařčení, že by zvolená metoda kontroly mostu byla nedostačující. Pontex čelí kritice, že ke sledování rezivějích lan nevyužila malé kamery. Podle Hvízdala nemohou za pád ani současné velmi nízké teploty. Přiznává však, že mrazivé počasí mohlo částečně k neštěstí přispět.
Podle slov ředitele Pontexu firma jisté poznatky o poškození některých lan měla. Šlo však o mizivé procento, které nebylo žádným bezpečnostním rizikem. Dozorující firma je kritizována, že kontrolu mostu podcenila a pro sledování nevyužila malé kamery. Tuto kritiku Hvízdal odmítl. Není prý možné systém otevřít a znovu utěsnit tak, aby se zabránilo protékání vody.
Při povodních v roce 2002 a 2013 byla Trojská lávka vystavena enormnímu tlaku. V roce 2013 byl most podroben kontrole a zatěžkávací zkoušce. „Ta vám ukáže, jak se ten most chová kompletně, protože kdyby tam bylo něco porušeného, tak je tam nadměrný průhyb, nebo se to prostě chová jinak, nestandardně. A to jsme nezjistili,“ vyjádřil se ředitel Pontexu. Lávka byla pravidelně kontrolována dynamickým a statickým měření. Při dynamickém měření byly odhaleny jisté odchylky od normálu, kvůli nimž byl stav lávky podroben dvakrát do roka podrobné kontrole pomocí nivelace. Ve stejném časovém intervalu byl také most důkladně kontrolován z plošiny.
Hvízdal při rozhovoru s novináři podotkl, že s ohledem na nedostatek času a financí byla zvolená kontrola stavu mostu dostatečná. „Nám se zdálo dohromady se správcem (Technickou správnou komunikací), že toto je dostatečné proto, abychom učinili rozhodnutí, že most bude v provozu,“ zdůraznil.
Zároveň zdůraznil, že šlo o naprosto výjimečnou situaci a není třeba se obávat pádu dalších mostů. Podobnou situaci prý sám Hvízdal z dob své praxe, od roku 1982 nepamatuje. Takže je to skutečně anomálie a myslím si, že projektanti v Čechách jsou natolik zkušení a že máme tak dobré normy, že to skutečně není špatným návrhem,“ hájil projekt Jiřího Stráského z roku 1984.
Na pádu lávky se mohla do značné míry podepsat také nízká teplota. „Ale primární příčina nebyl mráz, tam už byla nějaká závada, kterou akorát ta změna teploty urychlila. Teplota sama o sobě nemůže být příčinou té havárie, to by nám tady padaly mosty jako švestky,“ vyjádřil se Hvízdal.
Stav Trojské lávky hlídala struna v konstrukci, jenž odesílala informace o stavu lávky každé dvě minuty. Poslední informace přišla v sobotu ve 13:16. O dvě minuty později už informace nedorazila.