Moderní vizitka aneb hodně muziky za málo peněz
Vizitky – pohrobci minulé papírové éry, říkáte si? Ne tak docela! Originální a moderní vizitkou dokážete na první pohled zaujmout a získat pozornost svých zákazníků či obchodních partnerů. Poradíme vám, jak na správný formát vizitky, jaký je nejlepší papír na vizitky a v neposlední řadě doporučíme, čeho byste se měli rozhodně vyvarovat.
Vizitky – dříve navštívenky – rozhodně nejsou mrtvé. Naopak, vzhledem k jejich rozměrům a pořizovacím nákladům s přihlédnutím k potenciálu získaného vlivu jsou stále neocenitelnými pomocníky. Když na to přijde, v nouzi poslouží i jako papírky na poznámky. A pokud chcete jít s dobou, můžete mít i vizitku s NFC čipem. Ten po přiblížení k mobilnímu telefonu do něj dokáže uložit váš kontakt, zobrazit pozici vaší společnosti na mapě nebo otevřít vaši webovou prezentaci. Podobnou funkci zastane i levnější řešení v podobě vytištěného QR kódu, do kterého můžete i nápaditě vložit logo vaší firmy.
Než se ale pustíme do „vizitkové vyšší dívčí“, začneme od základů, tedy jak na formát a grafický design vizitky.
více v článku...
Úvod do „vizitkologie“
Než se pustíte do navrhování, položte si několik otázek:
- K čemu má vizitka sloužit?
- Komu ji budete předávat?
- Při jakých příležitostech ji budete používat?
- Stačí vám jedna vizitka, nebo bude vhodnější mít několik variant pro různé příjemce?
Jakmile otázky zodpovíte, získáte hrubou představu, jak by měla vizitka vypadat a co by měla obsahovat.
Formát vizitky
V Evropě je standardní rozměr vizitky 85 × 55 mm, můžete se ale i setkat s méně rozšířeným severoamerickým formátem 90 × 50 mm. To je ale pouze obecné doporučení, rozměry mohou být v zásadě libovolné. Ty netradiční mají větší šanci zaujmout, ale o tom až později.
Totéž platí i pro papír na vizitky, rozhodně by měl být s vyšší gramáží (300-400 g/m2), ale barva, povrch a lesk je na vás. Při výběru se držte svých odpovědí na otázky výše.
Údaje na vizitce
Pravidlo číslo jedna: buďte nemilosrdně důslední! Všechny údaje na vizitce musí být aktuální a zcela shodné s těmi, které jsou na vašem webu, sociálních sítích atd. Jaké údaje by na vizitce měly být a čemu se naopak vyhnout?
- Vaše celé jméno – ve verzi vizitek pro cizince se ale raději vyhněte akademickým titulům. Ve světě se používají prakticky výhradně v akademické sféře, rozhodně ne v byznysu.
- E-mail a telefonní číslo – naprostá nezbytnost, nicméně uvádějte pouze jednu adresu a jedno číslo. Pokud máte více adres a čísel, vytvořte více druhů vizitek, opět se zřetelem na role jejich budoucích příjemců.
- Sídlo firmy, popř. bydliště OSVČ – sídlo firmy má smysl uvádět na vizitkách pouze v případech, že se jedná o provozovny vybavené pro styk se zákazníky (popř. obchodními partnery).
- Cena služeb a otevírací doba – obojího se raději vyvarujte, ceny se v současnosti rychle mění a nemá smysl po každé změně vyhazovat štos vyrobených, ale neudaných a neaktuálních vizitek.
- IČO a DIČ – zbytečné informace, vizitka není faktura.
Zaručeně zaujmete vizitkou s promyšleným grafickým designem
Získejte jejich pozornost (tj. pozornost zákazníků, obchodních partnerů apod.)! I tak by se dala popsat funkce vizitek, v současné digitální době dost možná ta nejdůležitější. Pokud nemáte vysloveně konzervativní cílovou skupinu vašich obchodních partnerů či zákazníků, kteří si potrpí na „slušnou seriózní šeď“ (např. v diplomatických kruzích jsou přípustné výhradně klasické bílé vizitky), rozhodně zkuste kreativní grafický design vizitky. Ten se přitom nemusí omezovat pouze na barvy, grafiku a fonty, ale může velmi nápaditě pracovat i s formátem vizitky jako takové: od materiálu, přes tvar až po přidané funkce. Vizitka nemusí být vyrobená z papíru, a dokonce ani nemusí být plochá.
Několik příkladů vizitek, které si rozhodně zapamatujete:
- Vizitka jako miniaturní funkční struhadlo na sýr s vygravírovanými údaji – přesně takovýto originální koncept zvolila brazilská sýrárna Bon Vivant.
- Vizitka se zdvojenými údaji a perforací uprostřed, která se dá snadno roztrhnout na dvě téměř stejné poloviny – takhle nápaditý přístup zvolil u svých vizitek kanadský rozvodový právník J. A. W. Mahon.
- Namísto papíru tenoučká vrstva pěnového materiálu, ze kterého se vyrábí cvičební podložky – originální pojetí vizitek, kterými se pyšní vancouverské jóga centrum FLOW.
- Vizitka s výřezem, který připomíná rostoucí křivku grafu (a z opačné strany zase klesající křivku) – takto kreativně se prezentuje italský obchodník s komoditami Franco Caliguiri, jehož vizitka kromě nutných nacionálií beze slov sděluje „koupíte za nejnižší cenu, prodáte za nejvyšší“.
- V zásadě jen papírový rámeček s drobným nápisem na spodní hraně – tak originální, a přitom dokonale výstižné jsou vizitky jisté moldavské firmy specializující se na rámování obrazů.
- Zcela prázdná vizitka s drobným nápisem „grill me“ („ogriluj mě“) – pokud ji opatrně zahřejete nad plamenem, objeví se dosud skryté logo a údaje společnosti BKK Grill.
- Tenký plátek sušeného masa s jedlým potiskem – možná by vás to nenapadlo, ale i takto může vypadat vizitka, v tomto případě kanadské firmy BC ADVENTURE, která se specializuje na vybavení pro přežití v divočině.
Jak vidíte, fantazii se meze rozhodně nekladou. Pamatujte však, že praktická funkce vizitky by nikdy neměla jít na úkor grafickému designu.
Jak na správné zacházení s vizitkami
K vizitkám se pojí několik pravidel, která byste měli dodržovat:
- Dostatek vizitek – vyvarujte se situacím, kdy nebudete moct oplatit získanou vizitku tou svojí. Vždy mějte u sebe dostatečnou rezervu. Toto je zcela zásadní při jednání s asijskými, a speciálně japonskými partnery – nemít vizitku znamená naprosté faux pas.
- Přijímání vizitek – přijatou vizitku si alespoň letmo prohlédněte, aby se druhá strana neurazila. Kdybyste vizitku okamžitě strčili do kapsy, působilo by to neuctivě.
- Používejte pouzdro na vizitky – vaše vizitky se nepomačkají, a i na protistranu budete působit serióznějším dojmem.
- Na vizitky nepište – na firemní vizitku můžete v odůvodněných případech připojit vaše soukromé telefonní číslo apod. Rozhodně byste ale nikdy neměli škrtat nebo přepisovat údaje, působí to neprofesionálně a hodně nedůvěryhodně.