Moderní vizitka aneb hodně muziky za málo peněz

Vizitky – pohrobci minulé papírové éry, říkáte si? Ne tak docela! Originální a moderní vizitkou dokážete na první pohled zaujmout a získat pozornost svých zákazníků či obchodních partnerů. Poradíme vám, jak na správný formát vizitky, jaký je nejlepší papír na vizitky a v neposlední řadě doporučíme, čeho byste se měli rozhodně vyvarovat. 

Vizitky – dříve navštívenky – rozhodně nejsou mrtvé. Naopak, vzhledem k jejich rozměrům a pořizovacím nákladům s přihlédnutím k potenciálu získaného vlivu jsou stále neocenitelnými pomocníky. Když na to přijde, v nouzi poslouží i jako papírky na poznámky. A pokud chcete jít s dobou, můžete mít i vizitku s NFC čipem. Ten po přiblížení k mobilnímu telefonu do něj dokáže uložit váš kontakt, zobrazit pozici vaší společnosti na mapě nebo otevřít vaši webovou prezentaci. Podobnou funkci zastane i levnější řešení v podobě vytištěného QR kódu, do kterého můžete i nápaditě vložit logo vaší firmy.  

Než se ale pustíme do „vizitkové vyšší dívčí“, začneme od základů, tedy jak na formát a grafický design vizitky. 

více v článku...

Úvod do „vizitkologie“ 

Než se pustíte do navrhování, položte si několik otázek: 

  • K čemu má vizitka sloužit? 
  • Komu ji budete předávat? 
  • Při jakých příležitostech ji budete používat? 
  • Stačí vám jedna vizitka, nebo bude vhodnější mít několik variant pro různé příjemce? 

Jakmile otázky zodpovíte, získáte hrubou představu, jak by měla vizitka vypadat a co by měla obsahovat.  

Formát vizitky 

V Evropě je standardní rozměr vizitky 85 × 55 mm, můžete se ale i setkat s méně rozšířeným severoamerickým formátem 90 × 50 mm. To je ale pouze obecné doporučení, rozměry mohou být v zásadě libovolné. Ty netradiční mají větší šanci zaujmout, ale o tom až později. 

Tip redakce:  Pořiďte si moderní obývací stěnu

Totéž platí i pro papír na vizitky, rozhodně by měl být s vyšší gramáží (300-400 g/m2), ale barva, povrch a lesk je na vás. Při výběru se držte svých odpovědí na otázky výše. 

Údaje na vizitce 

Pravidlo číslo jedna: buďte nemilosrdně důslední! Všechny údaje na vizitce musí být aktuální a zcela shodné s těmi, které jsou na vašem webu, sociálních sítích atd. Jaké údaje by na vizitce měly být a čemu se naopak vyhnout? 

  • Vaše celé jméno – ve verzi vizitek pro cizince se ale raději vyhněte akademickým titulům. Ve světě se používají prakticky výhradně v akademické sféře, rozhodně ne v byznysu. 
  • E-mail a telefonní číslo – naprostá nezbytnost, nicméně uvádějte pouze jednu adresu a jedno číslo. Pokud máte více adres a čísel, vytvořte více druhů vizitek, opět se zřetelem na role jejich budoucích příjemců. 
  • Sídlo firmy, popř. bydliště OSVČ – sídlo firmy má smysl uvádět na vizitkách pouze v případech, že se jedná o provozovny vybavené pro styk se zákazníky (popř. obchodními partnery). 
  • Cena služeb a otevírací doba – obojího se raději vyvarujte, ceny se v současnosti rychle mění a nemá smysl po každé změně vyhazovat štos vyrobených, ale neudaných a neaktuálních vizitek. 
  • IČO a DIČ – zbytečné informace, vizitka není faktura. 

Zaručeně zaujmete vizitkou s promyšleným grafickým designem 

Získejte jejich pozornost (tj. pozornost zákazníků, obchodních partnerů apod.)! I tak by se dala popsat funkce vizitek, v současné digitální době dost možná ta nejdůležitější. Pokud nemáte vysloveně konzervativní cílovou skupinu vašich obchodních partnerů či zákazníků, kteří si potrpí na „slušnou seriózní šeď“ (např. v diplomatických kruzích jsou přípustné výhradně klasické bílé vizitky), rozhodně zkuste kreativní grafický design vizitky. Ten se přitom nemusí omezovat pouze na barvy, grafiku a fonty, ale může velmi nápaditě pracovat i s formátem vizitky jako takové: od materiálu, přes tvar až po přidané funkce. Vizitka nemusí být vyrobená z papíru, a dokonce ani nemusí být plochá. 

Tip redakce:  Titul MBA je stále populárnější

Několik příkladů vizitek, které si rozhodně zapamatujete: 

  • Vizitka jako miniaturní funkční struhadlo na sýr s vygravírovanými údaji – přesně takovýto originální koncept zvolila brazilská sýrárna Bon Vivant. 
  • Vizitka se zdvojenými údaji a perforací uprostřed, která se dá snadno roztrhnout na dvě téměř stejné poloviny – takhle nápaditý přístup zvolil u svých vizitek kanadský rozvodový právník J. A. W. Mahon. 
  • Namísto papíru tenoučká vrstva pěnového materiálu, ze kterého se vyrábí cvičební podložky – originální pojetí vizitek, kterými se pyšní vancouverské jóga centrum FLOW.  
  • Vizitka s výřezem, který připomíná rostoucí křivku grafu (a z opačné strany zase klesající křivku) – takto kreativně se prezentuje italský obchodník s komoditami Franco Caliguiri, jehož vizitka kromě nutných nacionálií beze slov sděluje „koupíte za nejnižší cenu, prodáte za nejvyšší“. 
  • V zásadě jen papírový rámeček s drobným nápisem na spodní hraně – tak originální, a přitom dokonale výstižné jsou vizitky jisté moldavské firmy specializující se na rámování obrazů. 
  • Zcela prázdná vizitka s drobným nápisem „grill me“ („ogriluj mě“) – pokud ji opatrně zahřejete nad plamenem, objeví se dosud skryté logo a údaje společnosti BKK Grill. 
  • Tenký plátek sušeného masa s jedlým potiskem – možná by vás to nenapadlo, ale i takto může vypadat vizitka, v tomto případě kanadské firmy BC ADVENTURE, která se specializuje na vybavení pro přežití v divočině. 
Tip redakce:  Zlepšete si angličtinu a najdete vysněnou práci

Jak vidíte, fantazii se meze rozhodně nekladou. Pamatujte však, že praktická funkce vizitky by nikdy neměla jít na úkor grafickému designu

Jak na správné zacházení s vizitkami 

K vizitkám se pojí několik pravidel, která byste měli dodržovat: 

  • Dostatek vizitek vyvarujte se situacím, kdy nebudete moct oplatit získanou vizitku tou svojí. Vždy mějte u sebe dostatečnou rezervu. Toto je zcela zásadní při jednání s asijskými, a speciálně japonskými partnery – nemít vizitku znamená naprosté faux pas.  
  • Přijímání vizitek – přijatou vizitku si alespoň letmo prohlédněte, aby se druhá strana neurazila. Kdybyste vizitku okamžitě strčili do kapsy, působilo by to neuctivě.  
  • Používejte pouzdro na vizitky – vaše vizitky se nepomačkají, a i na protistranu budete působit serióznějším dojmem. 
  • Na vizitky nepište – na firemní vizitku můžete v odůvodněných případech připojit vaše soukromé telefonní číslo apod. Rozhodně byste ale nikdy neměli škrtat nebo přepisovat údaje, působí to neprofesionálně a hodně nedůvěryhodně.  

Nejste přihlášen. Přihlásit se

Aktuality z domova

Aktuality z domova partner rubriky Zprávy

Aktuální Zprávy

Čerstvé zprávy a události z domova i ze světa. Aktuality ze světa sportu a financí. Novinky v oblasti módy a bydlení. Zprávy aktuálně.

Profi články

Profi články je portál na vydávání Tiskových zpráv. Profi články je zpravodajsky portál společnosti Press Media. info@press-media.cz, profi-clanky.cz

Aktuality Facebook Like Box

Finmag

Finanční zpravodajství. Business News.

NAVRCHOLU.cz

Foto galerie

Přihlásit se | Design DonV optimalizace PageRank.cz