Jak dobře vybrat poskytovatele e-shopu?
Zřízení e-shopu je jedním z klíčových kroků pro úspěšný start podnikání v oblasti podeje a nabízení služeb přes internet. Může váš byznys uživatelsky výborným řešením povznést do výšin anebo pohřbít pod nánosem pracné administrace či zákaznicky nepřátelského prostředí.
Rozhodnutí o pronájmu e-shopu, případně o přesunu e-shopu z jedné platformy na druhou, je velmi důležité. Abychom vám tuto volbu co nejvíce usnadnili, přinášíme několik jednoduchých tipů, jak se při výběru poskytovatele e-shopového řešení nespálit. A jaké to jsou?
více v článku...
Důležité je vědět, co od e-shopu očekáváte
Nejprve si zodpovězte následující otázky:“ Co konkrétně potřebuji? Jak má obchod fungovat, a jak chci komunikovat se svými zákazníky?“ Pro zkušené e-shopaře, kteří chtějí převést svůj obchod od jednoho pronajímatele e-hopu k jinému, pak přichází na řadu otázka: „Proč chci změnit poskytovatele služby?“
![](http://www.aktualitycz.cz.hyperion.blueboard.cz/wp-content/uploads/2019/02/e-shop-ntb.png)
Od toho se odvíjí funkce, které musí e-shop umět, a které pro jeho hladký provoz potřebujete. Vězte, že dobrý poskytovatel, pokud je jím nabízené e-shopové řešení skutečně profesionální, se vás zeptá na totéž.
Jaký typ platformy zvolit?
Máte na výběr z několika variant:
- příprava e-shopu na míru – jedná se o nejnákladnější možnost, jež obvykle přichází na řadu, když se podnikání skutečně rozjede, a obchod začne přerůstat počáteční koncepci. V začátcích se bez něj obejdete, a ušetřené náklady můžete použít účelněji.
- nákup open-source platformy – předpřipravené šablony, do níž je však možné zasáhnout a upravit ji. Využijete ho zejména pro netypické obchody se speciálními potřebami provozu.
- pronájem krabicového řešení e-shopu – hotové platformy, v níž si jen personifikujete obsah vašeho e-shopu, a ihned můžete rozjet prodej. Mnohé z takto nabízených řešení umí ohlídat změnu legislativy, a automaticky ji zapracovávají do systému. Nemusíte se tedy o nic starat a zbyde vám tak čas pro řešení otázek samotného rozjezdu podnikání – marketingu, průzkumů trhu, oslovování zákazníků, hledání dodavatelů.
Český nebo zahraniční e-shop?
Tím se dostáváme k otázce, zda sáhnout po řešení českém nebo odjinud. Zahraniční pronajímatelé e-shopů mají obvykle k dispozici funkce v Česku zatím nedostupné, umožní snazší expanzi na zahraniční trhy, bývají vizuálně zajímavější.
To, co od nich v absolutní většině případů však nedostanete, je podpora v oblasti daňových a právních předpisů charakteristických pro Českou republiku.
Čeho si všímat v nabídkách jednotlivých pronajímatelů e-shopů?
Nyní je čas si vyžádat nabídky jednotlivých provozovatelů a z nich si vybrat tu, která nejvíce splňuje vaše očekávání na funkce a způsob provozu vašeho internetového obchodu.
![](http://www.aktualitycz.cz.hyperion.blueboard.cz/wp-content/uploads/2019/02/e-shop-ntb-1.png)
Vyzkoušejte, zda nabízené prostředí skutečně odpovídá požadavkům obchodu, a to pro zákazníka jednoduchou a srozumitelnou formou. Třeba jestli umožní výběr z potřebného množství variant velikostí, volby platebních metod, způsobů dopravy apod.
Mimo toho by měl profesionální e-shop umožnit vedení vlastního blogu. Užitečný je přístup ke Google nástrojům, a samozřejmě propojení s vyhledávači zboží jakým je např. Heuréka.
Zjistěte si také, zda budete mít přístup do API (rozhraní pro programování aplikací). To vám umožní propojit si váš e-shop s libovolnou aplikací nebo programem, např. s evidencí zásob, účetním programem, nástrojem pro e-mailing atd. bez nutnosti složitého transferu dat tehdy, kdy samotný e-shop propojení s vámi používaným programem neposkytuje.
Zákaznická a marketingová podpora – klíč k vaší spokojenosti
Další podstatnou věcí je zákaznická podpora: tedy kdy je dostupná, jak rychle umí řešit problémy, a zda je zdarma. Jakýkoliv problém, jenž provoz vašeho internetového obchodu ochromí, může znamenat ušlý zisk a ztrátu zákazníka.
Další bonus můžete získat v podobě získání marketingové podpory ze strany poskytovatele. Můžete tak získat další z užitečných impulsů pro úspěšný start.
![](http://www.aktualitycz.cz.hyperion.blueboard.cz/wp-content/uploads/2019/02/e-shop-2.png)
Posledním, ale nikoliv nejméně významným, faktorem výběru je cena zvoleného řešení. Do kalkulace ceny zahrňte i veškeré vedlejší a skryté poplatky (za zákaznickou podporu, za zavedení nových funkcí atd.).
Mnohé e-shopy se chlubí nízkou základní cenou za pronájem, ale další poplatky ukáží, že realita je někde jinde, a to se může se ukázat pro vaše začínající podnikání jako smrtící.
O kvalitě služeb pronajímatele e-shopu také napoví reference, než si u někoho zřídíte e-shop, doporučujeme si je ověřit. S profesionálním e-shopem od dobrého pronajímatele totiž máte více času soustředit se jen na vlastní podnikání, což je pro jeho úspěch mimořádně důležité.
Autor: Zoner inShop – profesionální e-shopové řešení