Češi rádi nakupují u nezávislých podnikatelů. Pochvalují si kvalitu, služby i udržitelnost
Z průzkumu společnosti MAKRO vyplynulo, že Češi fandí malým nezávislým podnikatelům. Oblíbili si jejich nabídku produktů i služby. Čeští podnikatelé se potýkají s překážkami, ale pokud by se měli rozhodnout znovu, do podnikání by se opět pustili. Výsledky reprezentativního průzkumu představila společnost MAKRO u příležitosti Dne soukromého podnikání, který připadá na 8. října.
Studie společnosti MAKRO potvrzuje, že Češi rádi nakupují u drobných podnikatelů: 41 % dotázaných zákazníků prohlásilo, že malé podniky vedené svým majitelem mají velký podíl na budování jejich vlastního životního stylu. Více než polovina respondentů (57 %) uvedla, že dávají přednost malým kadeřnictvím nebo soukromým holičům před velkými salony. Podobně populární jsou mezi zákazníky také menší restaurace a kavárny (48 %)
a květinářství (46 %).
Pozitivně vnímají podnikání i sami majitelé menších a středních podniků: téměř všichni (92 %) uvedli, že by znovu začali podnikat. Vyhovuje jim především to, že jsou sami sobě šéfem a zároveň dělají něco, do čeho jsou zapálení. Budování a rozvíjení vlastního podniku si celkem 46 % z nich užívá více, než kdyby byli pouhými zaměstnanci.
Podnikatelé nicméně také připustili, že téměř každý druhý měl někdy strach z nejistého výdělku (44 %), skoro každý čtvrtý (23 %) dává spoustu energie do neustálého boje o nové zákazníky a téměř třetina (29 %) považuje systém odvodu daní za přílišnou zátěž.
Faktory úspěchu podnikatelů: vysoká kvalita, dobré služby a udržitelnost
Oblíbenost malých a středních podniků je u Čechů mimo jiné dána i tím, zda se daná firma chová udržitelně. Pro 37 % dotázaných respondentů je to velmi důležité kritérium při rozhodování o nákupu. Téměř polovina (45 %) také uvedla, že dobrá kvalita zakoupených produktů nebo služeb je jedním z hlavních důvodů, proč nakupují u menších podnikatelů.
Tuto skutečnost potvrzuje i cukrářka Kateřina Kolbová ze Zlína. Ta pod značkou Lady Baker tvoří sladké dezerty na zakázku. Základem její práce je přitom poctivá práce a kvalitní suroviny, které zákazníci ocení. Při výběru surovin dává přednost produktům od regionálních výrobců a pěstitelů a svou nabídku obměňuje i podle ročního období. „Pro mě je nejdůležitější, a zároveň největší odměnou, aby každému mému strávníkovi chutnalo. Aby mu mé dobroty vykouzlily velký úsměv na tváři, řekl si: „Tyyyjo, tak to je fakt bomba, příště si u té holčiny objednám znovu“. Moc si přeji, aby se lidé ke mně vraceli, byli spokojení,“ říká Kateřina Kolbová.
Malé a střední soukromé podniky jsou vyhledávány i proto, že hrají velkou roli v rozmanitosti dané lokality. To potvrdilo 35 % dotázaných Čechů, kteří využívají služby těchto podniků. Pokud by se však počet drobných podnikatelů v jejich okolí měl snižovat, postrádali by Češi nejvíce nabídku jedinečných produktů (52 %), dobrou kvalitu zboží a služeb (46 %) a osobní přístup (22 %).
Podnikatelé vzkazují: Bez vás to prostě nejde
Aby pomohla drobným podnikatelům zviditelnit jejich firmy, zaštiťuje společnost MAKRO ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR již čtvrtý ročník Dne soukromého podnikání. Zapojit se do něj mohou všichni podnikatelé bez ohledu na lokalitu nebo obor podnikání. V samotný Den soukromého podnikání, který letos připadá na 8. října, pak zaregistrovaní živnostníci nabídnou svým zákazníkům speciální akce, například slevy nebo drobný dárek k nákupu. Právě bez jejich podpory by totiž žádná firma neměla šanci na úspěch.
Letošní ročník se více než ten předchozí bude soustředit především na propagaci živnostníků v online prostředí, jelikož digitalizace je důležitým aspektem při získávání nových zákazníků a drobní podnikatelé mají o tento způsob propagace zájem.