Mostový jeřáb
více v článku...
Mostový jeřáb
Jak už název naznačuje, mostový jeřáb svým tvarem připomíná most. Hlavními součástmi mostového jeřábu jsou most, příčníky, opatřené koly a pohonným ústrojím.
Zdvíhací zařízení je buď podvěšené na nosníku mostu, podvěsný kladkostroj nebo kočka, pohybující se po kolejnicích mostů dvounosníkového mostového jeřábu.
Mostový jeřáb
Slouží tedy jak k vertikálnímu zdvihu nebo spouštění, tak k horizontálnímu přesouvání břemen. Jako závěsný prostředek slouží hák. Další možností je osazení zdvíhací traverzou, která může být opatřená magnety nebo i otočná.. Mostový jeřáb lze ovládat pomocí dálkového ovládání nebo závěsným ovladačem nebo ve speciálních případech z kabiny.
Mostový jeřáb má nosnost od několika stovek kilogramů až po několik stovek tun. Mostové jeřáby se mohou používat např. v řemeslnických dílnách, skladech, překladištích kontejnerů nebo i v těžkých provozech, např. pro manipulaci s velmi těžkými břemeny.
Mostový jeřáb
Dalším vyráběným typem jeřábů jsou jeřáby portálové. Mezi speciální typy portálových jeřábů patří kontejnerový jeřáb konstruovaný pro překládání standardních přepravních kontejnerů mezi lodí a přístavem, dále tovární portálový jeřáb pro zdvihání a přepravu menších břemen v rámci tovární haly či kolejnicový portálový jeřáb používaný v různých provozech, např. v ocelárnách nebo opravnách lokomotiv. Kolejnicový portálový jeřáb pracuje na elektrický pohon.