Češi to v oblacích mají rádi. Rekreačních pilotů je přes 20 tisíc!

Zdá se vám, že je na nebi až příliš rušno? Máte pravdu, Češi pilotování milují a každoročně přibývají stovky nových pilotů. Většinou jde o ty s kvalifikací na ultralehká letadla, ale zájem je také o průkazy „vyšších“ tříd. K výhodám ultralightů patří cenová dostupnost a fakt, že k přistání stačí louka.

Sen o svobodě v oblacích si můžete splnit i vy. Letecký kurz na ultralight není příliš náročný, a to ani z finančního hlediska. V současné době je v České republice kolem 20 tisíc rekreačních pilotů, z nichž na ultralehkých letadlech a paraglidech létá přibližně 13 tisíc. Ubývá však profesionálních plotů, po kterých u nás není taková poptávka jako v zahraničí. Létáním se u nás živí méně než 2 000 lidí.

Propastný rozdíl mezi výcvikem na ultralighty a velká letadla spočívá i v ceně. Profi licence stojí více než 1,5 milionu zatímco „piloťák“ na ultralight stojí kolem 60 tisíc korun. A co se týče pořízení vlastního letadla, to ultralehké nemusí rodinný rozpočet zruinovat – slušné kousky jsou k mání v rozmezí 100 až 200 tisíců korun. Špičkový moderní stoj vás samozřejmě může stát i více než milion korun.

Zkušení piloti zájemcům o pilotní průkaz radí, aby nepodceňovali výběr letecké školy. Zkušenosti a lektorské schopnosti instruktorů jsou mnohem důležitější než úspora několika tisíc korun. Je třeba mít na paměti, že renomovaná letecká škola dokáže naučit mnohem více než nekvalitní instruktoři.

Pokud vám nevadí, že ultralehká letadla neoslňují výkonem, jejich maximální rychlost obvykle není o moc vyšší než 200 kilometrů v hodině a do kabiny se vejde nejvýše jeden spolucestující, bude vám pilotní průkaz na tuto třídu letounů vyhovovat.

A co Čechy k pilotování vede? Pro některé jde o splněný dětský sen, pro další skupinu bývají prvotním impulsem vyhlídkové lety a pilotování na zkoušku, které dostali jako dárek od svých blízkých.

Don: