Počínaje jarem 2021 budou žáci gymnázií a lyceí poprvé skládat státní maturitu povinně ze tří předmětů – nově kromě českého jazyka a literatury také z cizího jazyka a matematiky. Ministryně školství Valachová uvedla, že studenti právě těchto škol vykazují z matematiky dlouhodobě nejlepší výsledky. Od školního roku 2021/2022 pak bude maturita ze tří předmětů povinná pro všechny obory vzdělání s výjimkou zdravotnických, sociálních a uměleckých oborů. Na jaře roku 2021 budou moci studenti středních odborných škol skládat maturitu z matematiky dobrovolně v rámci nepovinné zkoušky společné části, či si zvolit zkoušku s názvem Matematika+. Tato zkouška je zkouškou vyšší úrovně, na kterou se žáci hlásí samostatně mimo společnou i profilovou část maturity.
Pokud si žáci zvolí právě tuto zkoušku Matematika+, mohou být zvýhodněni při přijímacím řízení na některé vysoké školy.
Nerovnost mezi startem povinných maturit z matematiky na gymnáziích a lyceích a na odborných školách
Proč je start povinné maturity z matematiky na lyceích a gymnáziích o rok dříve, než na školách odborných? Důvodem je fakt, že některé obory mají v současnosti minimální hodinovou dotaci matematiky v rámcovém vzdělávacím programu nižší než deset hodin. Z tohoto důvodu do června 2017 MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání vydá dodatky k RVP, kterými se u daných oborů navýší počet hodin matematiky na nejméně deset hodin po dobu vzdělávání za týden tak, aby změnu školy mohly zapracovat do svých školních vzdělávacích programů.
Dalším důvodem, proč je start povinné maturity z matematiky u odborných škol odložen je, že nejvíce propadlíků je právě z odborných škol.
Tato reforma je velmi kritizována ze strany ministra financí Andreje Babiše, avšak má plnou podporu Bohuslava Sobotky. Kladně se k zavedení povinných státních maturit vyjádřil také Václav Klaus ml., někdejší ředitel Gymnázia PORG:
„Český jazyk, naučit se číst, hodně číst, mít doma knihy, rozumět psanému textu, naučit se cizí jazyk nějakým způsobem pořádně a matematika jsou tři hlavní předměty, které dohromady vyučujeme snad ze dvou třetin, čili do toho skutečně jdou ty desítky miliard, které my platíme. Ale dokud máme to vzdělávání založeno na tom, že hlavní předměty jsou čeština, matematika a angličtina z hlediska počtu hodin nebo cizí jazyk, tak je naprosto nelogické pak jeden z těch předmětů nezkoušet na konci.“
Doporučuje další zajímavé články na mediích