Obecná definice franchisingu může být poměrně zmatečná pro lidi, kteří se nepohybují v oboru podnikání. V podstatě se jedná o dohodu mezi dvěma podnikatelskými subjekty. Na straně jedné je franšízor, který poskytuje straně druhé své know-how, technickou a obchodní podporu. Na straně druhé je franšízant, který získal oprávněný od franšízora, že může podnikat pod jeho značkou. Franšízor financuje své podnikání sám.
více v článku...
Výhody franchisingu
- Základní výhodou je to, že se jedná o bezpečnější podnikání. Pokud byste na trh chtěli vstoupit se svým vlastním nápadem, museli byste ho zaprvé dostat, za druhé vynaložit obrovské finanční náklady na jeho vývoj a technologické zabezpečení, a za třetí byste museli hledat zákazníky. Pokud na trh vstupujete jako franšízor, nemusíte mít ani jedno z uvedeného. Dalšími výhodami jsou:
- Podpora franšízora: zejména na začátku podnikání je tato pomoc významná a velice cenná. Může jít nejen o poskytnutí know-how, ale také pomoc při hledání prostor pro podnikání nebo třeba s propagací produktu.
- Minimalizace podnikatelského rizika: pokud vstupujete na trh pod zavedenou značkou, je riziko bankrotu nižší.
- Nižší náklady na propagaci a reklamu: opět to souvisí s použitím zavedené značky. Pokud zákazník vidí na produktu svou oblíbenou značku, koupí si jej. Pokud veřejnost uznává značku, je podnikání mnohem jednodušší.
- Dodavatelské slevy: franšízor vám poskytne kontakt na svého dodavatele, od kterého budete získávat zboží. Toto bude osvědčené, stejně jako samotný dodavatel. Zboží bude mít tak zajištěnou kvalitu. Franšízant navíc může dostat od dodavatele zajímavé ceny, které bez franšízora nedostal.
Nevýhody franchisingu
Každý podnikatelský nápad, včetně franchisingu, má bohužel své nevýhody:
- Kontrola franšízora: ten může kontrolovat franšízanta, je to jeho právo. Navzdory tomu, že svou společnost franšízant vlastní, musí se podrobit podmínkám franšízora.
- Poplatky spojené s franchisingem: jedná se zejména o zaplacení počátečního franšízového poplatku. Čím je franšízor zavedenější, tím budou poplatky vyšší. Dále pak se jedná o průběžné poplatky, které musí franšízant platit, a také sem patří platba marketingového fondu.
Doba trvání smlouvy: někdy s koncem franšízové smlouvy končí také obchodní činnost franšízanta.